KBM PPD Banting

Alhamdulillah pd 25 & 26 oktober yg lepas KBM KL dh selesai berKBM di Kem Bina Taqwa di Bukit Changgang, Dengkil. KBM kali ni dianjurkan oleh PPD Banting dan JKKD (Jawatankuasa Kebajikan Kanak-Kanak Daerah Kuala Langat) dgn kerjasama JIM dan JKM. Alhamdulillah 'saya' berpeluang menyumbang tenaga yg x seberapa di KBM kali ni.

Unik and istimewa nyer KBM kali ni ats beberapa perkara (pinjam dr ayat kak nina):

KBM PPD KUALA LANGAT ISTIMEWA..

kenapa istimewa?

1st TIME - pengendali+faci semua wanita (abg k.u,abg zim,abg eming terkecuali)
1st TIME - peserta semua kasih

1st TIME - ada animasi lengkap lagu Gemu
ruh (wat sama2 dgn semua adik2 kasih)
1st TIME - skrip mayat MAM2 dibaca oleh wanita
1st TIME - melibatkan 15 buah sekolah dalam satu masa


kN - nasib baik bukan 1st TIME malaikat j
erit MA RABBUKA tu un wanita..hi3

ni la antara keistimewaan nyer.

yg ni plak report yg disediakn oleh Zainab Husna (org yg dh nak balik Mesir ni). Copy paste je la ye 'saya' teramat rajin nak menaip :)

By: Kak Zainab Husna

Alhamdulillah, segala pujian-pujian dipanjatkan hanya kepadaNya , kerana dengan rahmat dan izinNya team KBM KL telah meneruskan penebangannya kali ini di KEM BINA TAQWA, BUKIT CANGGANG (25-26 Oktober bersamaan 25-26 Syawal 1429H). KBM kebiasaannya tertumpu pada sebuah sekolah sahaja, tetapi kali ini ia melibatkan 15 buah sekolah dari daerah Kuala Langat.

KBM kali ini dilabelkan sebagai KBM ISTIMEWA. Kerana, para peserta hanya melibatkan adik-adik KASIH seramai 68 orang, berumur dalam lingkungan 12-16 tahun. Untuk makluman juga, buat julung-julung kalinya hampir kesemua slot dikendalikan oleh pengendali dan fasilitator wanita (imam solat pun kaum hawa jugak). Walaupun adakalanya memerlukan bantuan kaum adam. Para pengendali KBM istimewa kali ini terdiri dari Ummi Ida, k.Nina dan k.Mia. Barisan pramugari dan pramugara yang turut membantu k.Ngah, k.Anjang Kila, k.Atul, k.Zarina, k.Long, k.Min, k.Aida, k.Mira, k.Zainab Husna, k.Syera dan k.Ima. Abg Anas@KU, abg Eming, abg Azim. Tidak lupa buat yang turut hadir untuk slot MAM1 & MAM2, Pak Teh, Pak Shahid, Pak Long, Pak Kay dan Abg Ammar dan yang lain-lain.

Bermula pada pagi sabtu, setelah selesainya solat Subuh berjamaah yang diimami oleh Ummi Ida, adik-adik kasih telah mendapatkan santapan rohani yang ringkas tetapi padat daripada Ummi Ida dengan bermain teka teki tentang persoalan Imam Ghazali.

Penerbangan diteruskan seperti biasa dengan Slot KMKY yang telah diceriakan oleh gandingan mantap k.Anjang Kila dan k.Nina. Diteruskan dengan slot INTEAM yang dikendalikan oleh k.Nina. K.Anjang Kila telah bersama adik-adik kasih beriadhah di sebelah petang. Selesai solat maghrib, tazkirah ringkas diadakan bagi mengisi ruang sementara menunggu azan isya’ (-->Kak Mia: tazkirah istimewa ini disampaikan oleh kak zainab..). Slot malam diteruskan dengan MAM1 yang dikendalikan oleh Ummi Ida manakala MAM2 menampilkan gandingan kakak laptop (k.Mia) dan k.Nina.

Pada keesokan harinya penerbangan diteruskan lagi dengan beriadhah sambil merenung kejadian alam bersama Ummi Ida dan k.Anjang Kila yang telah bertungkus lumus memerah otak memikirkan aktiviti-akitiviti menarik buat adik-adik kasih (almaklumlah, pagi2 kan otak mcm kaku skit). Slot HIJRAH bersama k.Anjang Kila serentak dengan MKMS yang dikendalikan oleh Ummi Ida. Setelah itu penerbangan diteruskan dengan slot pertemuan yang dikendalikan oleh k.Nina.

Majlis penutup diadakan dengan ucapan dari wakil PPD (Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Langat) dan wakil JKKD (Jawatankuasa Kebajikan Kanak-Kanak Daerah Kuala Langat) dan diakhiri dengan penyerahan sijil penyertaan kepada para peserta serta sijil penghargaan dan cenderahati buat semua pengendali dan fasilitator yang terlibat.

Syukur alhamdulillah penerbangan 251008 telah selamat mendarat dengan jayanya. JZKK serta Jutaan terima kasih buat semua yang terlibat secara langsung atau tidak langusng dalam menjayakan KBM PPD KUALA LANGAT. Tidak lupa juga buat mereka yang tidak putus-putus mendoakan kejayaan KBM ISTIMEWA ini. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas semua kebaikan kalian. Ameen! Dikesempatan ini ingin ana mengajak semua mendoakan kejayaan adik-adik kasih dan fasi-fasi kita yang bakal mahupun yang telah menghadapi peperiksaan. Semoga mereka berjaya di Dunia dan Akhirat. Ameen.. ;)

ni plak antara gambar2 sepjg KBM (tq kak ngah)

Adik2 kasih + fasi2

Demi Matahari (terlepas nk berdemi matahari ms ni huhuhu...)

Fasi2 + pengendali

me: mak aiii panjang nyer entry ni ;)

Yoga pesong akidah



GEORGETOWN: Yoga, sejenis senaman harian yang kebanyakan pergerakannya berdasarkan unsur dalam agama Hindu, dipercayai boleh memesongkan akidah umat Islam jika mengamalkan senaman itu.

Pensyarah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Zakaria Stapa, menasihati orang Islam yang mengamalkan senaman berkenaan supaya menghentikannya.

"Yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu, menggabungkan unsur keagamaan dan penyembuhan jiwa kerana percaya yoga boleh menyatukan mereka dengan tuhan," katanya selepas menyampaikan syarahan yang Ajaran Sesat di Malaysia di Universiti Sains Malaysia.

Yoga amalan kesihatan yang diperkenalkan sekitar 3,300 Sebelum Masihi, dikatakan dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko diabetes, darah tinggi, lelah dan penyakit berkaitan jantung.

Difahamkan, isu yoga sudah dibincangkan pada mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan di Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini.

Zakaria berkata, umat Islam kini mengamalkan yoga bukan saja untuk amalan kesihatan tetapi antara gaya hidup kota yang ingin mencari keseimbangan selepas sehari di pejabat.

"Yoga adalah manifestasi gerakan, konsentrasi dan posisi tubuh yang dilakukan sambil membaca mantera dipercayai ada kekuatan penyembuhan yang berupaya mengatasi tekanan," katanya.

Beliau berkata, umat Islam yang tiada pengetahuan agama mengikut saja amalan berkenaan tanpa mengetahui boleh memesongkan akidah mereka.

Katanya, umat Islam patut menggunakan ajaran Islam seperti solat untuk mencari ketenangan jiwa yang dilakukan secara teratur lima kali sehari.

“Jika umat Islam mahu menyihatkan tubuh badan, solat adalah pilihan terbaik dengan posisi tubuh teratur untuk semua anggota badan sambil berzikir dengan ayat al-Quran.

“Mengapa kita perlu mencari alternatif lain untuk bersenam dan ketenangan? Jika silap cara, yoga boleh memesongkan akidah kerana pergerakannya mengikut gaya dan tradisi agama Hindu," katanya.

me: x penah try pun yoga ni. Tp ye ke dorg dpt relaks bile buat yoga ni? Mcm berbelit2 je tgk gerakan2 tu.

Diuji dengan MASA!




Minggu ni rasa2 nyer mmg kemuncak kesibukan. Dh dekat nk convo students + dgn final students report yg plu disubmit mmg menguji betul.

huhuhu........ byk nyer keje. Alhamdulillah ni 1 pengalaman baru ni. so, masa yg ALLAH beri tu uruslah dgn baik2 tau :)

nak 'sapu rumah' ni pun x boleh nk bersih2 'sape' sikit2 je ni.

Terapi Solat




KAJIAN saintifik tiga pensyarah Universiti Malaya membuktikan solat yang diwajibkan kepada umat Islam setiap hari, bukan hanya amalan kerohanian tetapi terbukti mempunyai hikmah tersirat terhadap fizikal dan mental terutama meningkatkan tahap kesihatan manusia.

SOLAT sebagai rukun Islam yang wajib dilakukan setiap umat Islam sudah banyak dikaji dari sudut kerohanian.

Bagaimanapun, pernahkah kita berfikir mengenai pengertian setiap gerakan solat seperti qiyam, rukuk, sujud, duduk antara dua sujud serta tahiyat awal dan tahiyat akhir.

Adakah gerakan itu hanya sekadar gerakan tubuh yang tidak mempunyai makna?

Kajian sains moden mendedahkan bahawa amalan yang dilakukan lima kali setiap hari bukan hanya suatu amalan kerohanian yang mendekatkan hamba kepada penciptanya. Kehebatan solat ternyata memanfaatkan tubuh manusia.

Hasil kajian saintifik membuktikan kewajipan terhadap setiap umat Islam mempunyai hikmah tersirat terhadap fizikal dan mental manusia.
Ng Siew Chok memakaikan topi elektrod untuk mengkaji gelombang otak.

Lebih membanggakan bukti itu diperoleh hasil kajian anak tempatan, termasuk seorang bukan Islam. Mereka adalah pensyarah Jabatan Kejuruteraan Biomedikal di Fakulti Kejuruteraan Universiti Malaya (UM) yang diketuai Profesor Madya Dr Fatimah Ibrahim bersama Profesor Wan Abu Bakar Wan Abas dan Ng Siew Cheok.

Penggerak kajian ini ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan melalui geran Jabatan Perdana Menteri (JPM), kajian itu bermatlamat menentukan nilai terapeutik solat terhadap mereka yang melakukan solat, termasuk dari segi sistem kardiovaskular, komposisi tubuh, isyarat otak dan aktiviti otot.

Dr Wan Abu Bakar ketika memperjelaskan kajian itu berkata, mereka adalah jurutera bioperubatan yang mengkaji tubuh manusia dari segi kejuruteraan.

Katanya, kajian itu cuba melihat apa yang sebenar berlaku kepada fizikal dan mental manusia ketika melakukan solat.

SOLAT terbukti mempunyai hikmah tersirat terhadap fizikal dan mental manusia.

“Kajian dibahagikan kepada beberapa bahagian, iaitu saya mengkaji aktiviti otot, Siew Chok mengkaji isyarat otak, iaitu apa yang berlaku kepada gelombang otak ketika solat. Dr Fatimah mengkaji komposisi tubuh,” katanya.

Beliau berkata, hasil kajian mendapati bahawa ada banyak perkara positif apabila seseorang melakukan solat dan ini dimuatkan dalam buku `Solat: Kebaikan Dari Perspektif Sains’ terbitan Jabatan Kejuruteraan Biomedikal. Buku ini mempunyai dua versi, bahasa Melayu dan Inggeris.

Setakat ini, kajian itu adalah yang pertama dilakukan secara saintifik di negara ini. Bagaimanapun, sudah ada beberapa kajian yang sama, tetapi tidak menyeluruh dan lengkap seperti yang dilakukan UM.

Seorang doktor perubatan dari Indonesia, Prof Dr Moh Sholeh, melakukan kajian khusus terhadap solat tahajud.

Beliau mengambil sampel darah, hormon tekanan (stress) dan imuniti dalam badan. Selepas tiga bulan melakukan solat, sampel diambil lagi dan didapati imuniti meningkat dan hormon tekanan menurun. Rumusannya solat tahajud boleh merawat barah.

Kajian lain dilakukan oleh tiga doktor perubatan dari Universiti Hokkaido di Jepun, iaitu Mohammed Faruque Reza, Yuji Urakami dan Yukio Mano, yang mendapati bahawa posisi tubuh (posture) solat boleh merawat warga tua yang sakit tulang.

Dr Wan Abu Bakar berkata, kajian sepatutnya berakhir tahun ini, tetapi jabatan mempunyai beberapa cadangan baru bagi memperluaskan kajian itu.

Memperjelaskan kajian lanjutan itu, Dr Fatimah yang mengetuai kajian berkata antara bidang baru yang akan dikaji ialah mengenai perbezaan solat antara orang biasa dan ulama.

“Kajian itu akan mengkaji isyarat otak ulama dan orang biasa ketika bersolat. Adakah isyarat otak orang alim adalah lebih tenang berbanding orang biasa kerana kita menjangka mereka memahami bahasa al-Quran,” katanya.

Bagaimanapun, katanya sukar untuk mendapat ulama secara sukarela menyertai ujian ini. Beliau memberi jaminan bahawa identiti mereka yang menyertai ujian dirahsiakan dan hanya dinyatakan sampel adalah dari kumpulan tertentu.

Berbanding kajian awal yang mengesahkan solat memberi banyak kebaikan kepada kesihatan manusia, katanya kajian lanjutan memperjelaskan proses solat merawat pelbagai penyakit.

Mengambil Erektil Disfungsi (ED) atau mati pucuk sebagai contoh, katanya kajian awal yang dilakukan mengesahkan bahawa solat memberi kesan positif untuk merawat ED, tetapi mereka ingin mengkaji cara gerakan solat merawat penyakit itu.


Sumber: Berita Harian 23 Oktober 2008 oleh Ziauddin Sharuddin

me: SubahanaALLAH terlalu byk keistimewaan yg ALLAH beri disebalik kafardhuan solat 5 waktu sehari semalam. Tp kdg kala kita gagal memanfaatkan nya :(


Itulah politik namanya



http://drmaza.com/

Dzul Iman Eid Mibarak Fest.

Jumaat lepas ktorg ade buat pot-luck jamuan raya untuk students Dzul Iman Section 7. Byk la kuih muih makanan yg budak2 ni bawak (setiap kali pot-luck mesti byk) sampai tak larat la nak dihabiskan.

Ni la suasana raya nyer:


Hasil kerja tapak tangan


peace no war ;)


KAFA class


Choose to be Good!



Ye ye dapat duit raya!



nyam...nyam..... sedapnyer



kuih........kuih......


antara kuih yg ada














Perihal aurat

Situasi yg dpt dilihat diakhir zaman

Selalu sgt2 kita dgr jwpn org2 yg x menutup aurat ni 'yang penting hati baik'. Mmmmm........ betul la tu hati mesti kene baik sbb mmg Rasulullah dh igtkan bahawa klu hati tu baik semua nye akan jadi baik tp klu hati tu rosak akn rosak la seluruhnya. Jd kalau kita tak tutup aurat bermakna kita dah langgar PERINTAH ALLAH, bila dah langgar perintah ALLAH kita berdosa bila berdosa adakah itu tanda kita baik? Wallahua'lam.

Kenapa ramai dikalangan kita la ni menganggap menutup aurat tu seolah-olah satu option yg ALLAH beri?

Adat Bersendi

Bismillahirrahmannirrahim

Salam Eid Mubarak (hehehe............dh nk msk 7 syawal cepatnyer...). Time raya ni macam2 'juadah' kat tv. Sempat jugakla tgk 1 prgm dr tv9 yg dekat dihati ni tajuknya 'ADAT BERSENDI'. Rancangan ni tunjuk and kupas berkenaan adat2 melayu dahulu kala yg masih diamalkan disesetengah tempat (especially kwsn kampung la). Salah 1 adat yg agak menarik perhatian 'saya' adalah adat memberi hidangan.

Cara org2 kampung tu hantar makanan pd jiran2 mmg sgt2 unik. Makanan yg diberi dlm bentuk kuih2. Dorg akan letak dlm dulang dan dulang akn ditutup dgn tudung saji. Lepas tu tudung saji tu akan diikat plak dgn kain batik (mak iii byk nyer proses....). Cara nk bawak tudung saji tu pun bukan boleh pegang biase2 tp kene junjung atas kepala. Waktu dorg nk hantar dulang tu pun ms maghrib waktu org tgh berbuka tu dgn melalui jalan yg org jarang guna (or hampir tiada org guna) sbb dorg tak nak ade org tahu. Makanan tu akan dihantar senyap2 sampaikn tuan rumah pun x sedar (mcm Rahsia Rasmi Kerajaan plak hehe....). Bila tgk cara dorg ni kan terigt pd hadis Rasulullah yg mengajar agar klu kita n k bersedekah x boleh heboh2 (x payah buat cek bosar2) kene senyap2 ibarat tgn kiri ni x tau pun apa yg tgn kanan bg.

Org yg menerima plu membalas tp proses membalas tu akan amik ms 4-5 hari jugak la (pak cik yg kene interview tu kate lama sbb tuan rumah yg terima tu nk kene mengingat sape yg bagi tu....)

Bila tuan rumah yg menerima dah dpt tau sape yg hantar maka die akan turut merangka strategi yg sama nk hantar makanan. Tp org yg nak membalas tu x akan hantar makanan tu ms maghrib tp pd ms yg tuan rumah x sedar (mcm tgh2 mlm ke...) kadang2 smp tggu tuan rumah tu tido br dorg blh letak dulang tu (klu tuan rumah x tido mcm mane?......)

Jalan yg dipilih pun sma jgk yg sunyi2 (org yg nk hantar x blh pg ramai2). Selaluny tuan rumah yg akn menerima balasan tu dh ready terutama bila dorg dgr bunyi2 pelik disekitar rumah. So, tuan rumah dh ready dgn 'senjata2nya'. Proses mengendap dan mengawal 'musuh' akn dilakukan (mcm nk pg perang jek...hehehe.....)

Org yg bwk dulang tu akan letak dulang yg di bwk kat depan pintu rumah yg dihantar bila dh letak jek pengiring yg ikut menghantar dulang balasan tu akan buat isyarat dgn pukul lantai dgn gunakn btg keladi (kalau x silap). So, tuan rumah yg mmg dh dapat kesan kedatangan 'musuhnya' apa lagi terus la 'menyerang'. Kasihan la org yg dtg menghantar bila diserang dgn bedak. Abes dorg lumurkan bedak dgn tepong kot kat org yg dtg menghantar tu. (klu ikut cite mak cik tu dulu2 lg dasat dorg gune arang and minyak nk lumurkan ish2).

Mmg seronok la mereka. Bayangkan mak cik2, opah2 yg dh tak larat nak jalan tu 'diserang' begitu (comelll...... je). Tp dorg xde rs marah sbb tu la cara mereka eratkn silaturrahim sesama jiran dan masyarakat.

Betapa org2 dulu sungguh mememntingkn silaturrahim berbanding sekarang. Sekarang ni terutama bila duk bandar mcm klang and shah alam dah x dapat tgk dh budaya bertukar2 hidangan sesama jiran. Masih ada yg amalkn tp amatlah sedikit. Kdg2 tu jiran sebelah pun x kenal. Kita yg duk kat bandar ni kadang2 dh memang x nak amik tau hal org lain dgn alasan x nak jaga tepi kain org. :(

p/s: Raya ni x sempat pun p beraya rumah jiran2 yg jauh sikit dr rumah dah kene balik sini.