Gempa & ayat Al-Quran

In the name of ALLAH the most Gracious aand tha most Merciful

Saya kongsikan 1 fakta yg benar yg ada kaitan dgn gempa yg berlaku kpd jiran kita Indonesia.

“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:
17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”
17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “ Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”
8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”
Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.
Source: eramuslim
Maha Benar Engkau ya Allah. Tergamam saya seketika bila membaca. Betapa kita sering lupa dan alpa. Kita di Malaysia ni sering kami para pelajar disogok dengan 1 fakta (saya rasa majoriti kita mendapat sogokan yg sama), Malaysia sebuah negara yg bebas bencana, terletak diluar garisan gempa, Malaysia selamat di garisan khatulistiwa. Hakikatnya kita lupa jaminan keselamatan kita bukan dijamin 100% bila negara didalam garisan khatulistiwa tetapi Allah yg menentukan.
Tsunami itu peringatan Allah untuk kita. Selepas 26/12/04 boleh dikatakan Malaysia akan turut rasa gegaran yang melanda Indonesia terutamanya. Dan tidak mustahil tsunami mampu berulang (nauzubillah)..
Wahai diri, sampai bila harus leka? Fikir dan zikir wahai diri

Si kain putih

Si kain putih Amni Hifzah :)

Nurul Amni Hifzah, our 4 years student. So cute dan sangat2 keletah mulutnya. (sgt geram dgn kebecokan yer, pipi tembam rs nak gigit jek bdk kenit ni hehehe)

Amni & Fahim.... Sama2 becok and bijak. Semoga menjadi soleh & solehah

Bila tengok anak2 ni, bertuah sungguh mereka seawal usia 3 tahun dah berpeluang hafal hadith, ayat2 lazim and surah Yasin. (compared then my self pd usia mereka dulu takde nyer nak hafal tu semua)..

Tiba2 teringat plak kat ayat iklan Berita Harian "dunia dah maju zaman dah berubah" ...... Alhamdulillah kesedaran untuk didik anak2 dalam environment agama juga semakin baik dikalangan ibu bapa. Hope so, kesedaran tu tak hanya diletakkan dibahu pendidik tetapi ibu bapa dan keluarga juga mainkan peranan. 'Masyarakat kecil' yang soleh mampu untuk membentuk 'masyarakat besar' yang soleh bila yang kecil tu digabungkan. InsyaALLAH.

Smart Khalifah Choose to be Good!

Baby In-Soft

Ni la 1st baby In-Soft...

Nurul Huda Bt Mohd Fadly
(chumel kan geram rasa nak cubit2 jek pipi baby ni nasib baik kat Kelantan)



Pandangan kasih seorang umi :)